"Make Belgium Great Again !" BEDANKT

zondag 23 september 2018,

vandaag zijn er meer als 240 Vlaamse gemeentehuizen of stadhuizen open van 10-12 u. om je te  laten registreren als orgaandonor.
Dit prachtig initiatief is er gekomen naar aanleiding van het tv-programma "Make Belgium Great Again" van Frances Lefebure.
Zij heeft met dit programma de bedoeling bepaalde aandachtspunten in onze maatschappij in de verf te zetten of uit te vergroten zodat het publiek er eens even bij stil staat en probeert zo een  positieve beweging te krijgen.

Afgelopen dinsdag gaf ze aandacht aan registratie van orgaandonatie. Ik heb het programma natuurlijk gevolgd en het was in èèn woord "fantastisch" om te zien hoe ze dit hebben aangepakt.
In het programma was er een "collega" hartpomp drager, Tom, die ook wacht op een donorhart.
Tevens was er een meisje te zien die op een long wachtte en een man die op een nier wachtte.
Het meisje was ondertussen getransplanteerd en kon stilletjes aan, aan haar revalidatie beginnen wat mooi is.
In het programma werden mensen geconfronteerd met het feit dat er nog steeds weinig registraties gebeuren om donor te zijn, en dat er bij de bevolking nog duidelijk nood is aan sensibilisatie rond het ganse gebeuren.
Men heeft dan ook de oproep gedaan aan gemeenten en steden om open te zijn op zondag en dit enkel om te laten registreren. Het heeft in ieder geval zijn effect niet gemist in de media. En daar draait het nu net om ... het onderwerp "levend" houden ! Door er over bezig te zijn wordt er voor veel mensen duidelijkheid geschept rond dit item en is men sneller geneigd om de registratie te laten gebeuren.
Hopelijk kan deze golf van aandacht lang blijven duren zodat er in korte tijd veel registraties bij kunnen komen.


Het toffe is ook dat ik kan vertellen dat ook ik komende woensdag begin mee te werken aan iets dat de aandacht zal vestigen op wachten op een orgaan en hoe heel dit proces verloopt .... Ik zal hier nog wel eens uitgebreid verslag over doen.
Het gevoel om toch mee te trekken aan de kar, is een geweldig gevoel als wachtende. Ik kan het niet anders zeggen dan dat het me wat energie geeft ... het laat me de kans om toch op èèn of andere manier terug zelf de touwtjes in handen te hebben. Al is het natuurlijk belachelijk want je ziekte is sterker èn je kan je transplantatie niet versnellen ....

Vorige week heb ik weer een controle gehad in het UZ Leuven. Alles was stabiel en ik voelde zelf dat ik iets verder kon gaan in mijn fietsproef/inspanningsproef. De pomp doet zijn werk en houd me in de staat waar ik nu in ben en ik hoop deze zo te kunnen houden tot de moment van het verlossende telefoontje.
"Hoe beter erin, hoe beter eruit" denk ik dan maar .... :-)











Reacties

Populaire posts van deze blog

Wachten .... nu al 280 dagen ....

Become a donor !

Christmas...the most beautiful gift....